Media Rzeszów

Odwiedziło nas:

pogoda forum fejs program

AKTUALNOŚCI

Kosmiczny Spacehack rozstrzygnięty

Dodano: 10.11.20 11:55


akt92634485

Praca przez 48 godzin przyniosła projekty dotyczące szeroko rozumianego kosmosu. Najciekawszymi były symulacja awarii promu kosmicznego podczas podróży na Marsa, wykorzystanie sztucznej inteligencji przewidującej burze pyłowe, a także budowa bazy na Czerwonej Planecie. Rywalizowały 22 zespoły z całej Polski.

Spacehack odbywał się online w dniach 6-8 listopada br. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła Polska Agencja Kosmiczna. Czteroosobowe zespoły stworzyły innowacyjne rozwiązania w jednej z trzech kategorii: robotyka i sztuczna inteligencja, aplikacje mobilne i webowe oraz gry. To wyzwanie dla informatyków, programistów, grafików, twórców gier lub interfejsów i innych specjalistów branży IT. – Ekipy podczas pracy otrzymały wsparcie mentorów, którzy podczas konsultacji ocenili plany każdego z projektów. To cenny informacja, aby zmienić koncepcję lub wprowadzić istotne zmiany na etapie półfinału – mówi Wojciech Fiksa, Event Project Manager z Podkarpackiego Centrum Innowacji.


W niedzielę odbył się półfinał oraz finał kosmicznego spacehacka. Najlepszych pięć rozwiązań zaprezentowano przed jury konkursu. – Każdy zespół dokonywał prezentacji na żywo. Ocenialiśmy projekty pod kątem formy prezentacji, innowacyjności, jakości wykonania i pomysłu biznesowego – mówi Jacek Kubrak, Prezes PCI, członek jury.


Najlepszym został zespół „Devine Studio”, który opracował symulację awarii promu kosmicznego podczas podróży na Marsa. – Użytkownik musi wyjść w przestrzeń kosmiczną, by usunąć problem. Do pracy ma określone narzędzia i pojazd, a polecenia wydaje mu komputer. Projekt symuluje przestrzeń w jakiej znajdują się astronauci. Nasz Space Voyager może być wykorzystany do celów treningowych, gdzie przyszli astronauci uczą się poruszania w przestrzeni kosmicznej – mówi Michał Lęcznar.


Ciekawe rozwiązanie przedstawił zespół „GANżolina Jolie” zdobywcy drugiego miejsca. Ich projekt dustXXL umożliwia wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby przewidywać burze pyłowe na Marsie. – W ten sposób będzie możliwe m.in. zaplanowanie położenia elektrowni wiatrowych na Czerwonej Planecie. Podczas burzy pyłowych natężenie promieni słonecznych jest niewystarczające, aby zasilić panele słoneczne. Turbiny wiatrowe mogłyby być jednym z alternatywnych źródeł energii – mówi Damian Horna. Trzecie miejsce dla zespołu „Czterej pancerni bez Psa” za projekt budowy bazy na Marsie, którą można powiększać o kolejne skrzydła, np. naukowe, rolnicze, uzdatniania wody pitnej. Symulacja przewiduje możliwość eksploracji planety poprzez wydobywanie jej minerałów i surowców.


W finale znalazł się także zespół „SpaceTeerians”. Zaprezentował aplikację TerrianOnMars, która ma pomóc w codziennym funkcjonowaniu pierwszym ludziom na powierzchni Czerwonej Planety. – Dostarcza informacji w zakresie racjonalnego gospodarowania zasobami jak tlen, woda, energia, żywność. Aplikacja dba o zdrowie psychiczne mieszkańców, poprzez organizację wydarzeń kulturowych, społecznych i towarzyskich. Ten „Niezbędnik każdego Marsjanina” umożliwia również monitorowanie transportu między Marsem a Ziemią – mówią Michał Półchłopek i Adrian Widłak.


Nagrodę specjalną otrzymał zespół „Krzysztof Kramarz” za projekt SpaceSuit, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa kosmonautów podczas niebezpiecznych misji. Zespół otrzymał 3-dniowy pobyt w Habitat Lunares. To specjalistyczna baza kosmiczna i laboratorium, która służy do symulacji załogowych misji kosmicznych na Księżycu i Marsie. Spacehack został zorganizowany przez Podkarpackie Centrum Innowacji oraz PrimeBit Games SA.


Rafał Białorucki


specjalista ds. komunikacji PCI


kom: 515 410 704


mail: r.bialorucki@pcinn.org


Zobacz również: