Media Rzeszów

Odwiedziło nas:

praca forum fejs program

AKTUALNOŚCI

"EUROLIFTER" studentów PRz w drodze na zawody SAE Aero Design w USA

Dodano: 27.03.15 11:40


akt20682559

Jego maksymalne wymiary - tj. długość, rozpiętość skrzydeł i wysokość - nie mogą przekraczać 175 cali (444,5 cm).Dodatkowo ma ograniczony pobór mocy przez zespół napędowy - do 1000 W i limitowaną długość rozbiegu - do 200 stóp (tj. 61 m) .Takim wymogom musi sprostać model samolotu udźwigowego, który jest przygotowywany przez studentów Politechniki Rzeszowskiej z Koła Naukowego Euroavia - Rzeszów na międzynarodowe zawody SAE Aero Design

Rywalizacja drużyn z całego świata odbędzie się w dn. 24-26 kwietnia 2015 r. w Stanach Zjednoczonych (Van Nuys, CA) .Drużyny mogą zmierzyć sie ze sobą w trzech różnych kategoriach. Wymagania są zależne od konstrukcji oraz stopnia złożoności zadań do wykonania. Docelowo chodzi o to, aby tak zoptymalizować konstrukcję, aby płatowiec podniósł ładunek o możliwie jak największej masie. Na ostateczny wynik mają wpływ oceny otrzymane za raport techniczny, multimedialną prezentację wygłoszoną podczas zawodów oraz masę podniesionego ładunku podczas lotów konkursowych.


W ubiegłym roku zespół wystartował na zawodach Air Cargo Challenge w Portugalii z modelem w układzie OHS, o czym pisaliśmy tutaj: http://portal.prz.edu.pl/pl/aktualnosci/art306.html#query


W trakcie procesu projektowania najpierw zdefiniowano wymagania, jakie należy postawić samolotowi, a następnie poprzez tok obliczeń powstał zarys samolotu, który je spełnia oraz zapewnia odpowiednie osiągi do uzyskania najlepszego wyniku w konkursie. - W czasie tego procesu wspomagano się autorskim oprogramowaniem, wykonanym w celach optymalizacji wymiarów modelu. Niezbędne do procesu optymalizacji okazały się charakterystyki zespołu napędowego, które uzyskaliśmy po serii badań w tunelu aerodynamicznym. Na ich podstawie wybrano optymalne śmigła z punktu widzenia możliwie minimalnej długości rozbiegu - wyjaśnia Jakub Rogóż, student lotnictwa i kosmonautyki.


espw2


Aktualnie trwają zaawansowane prace nad realizacją elementów konstrukcji płatowca. Oblot modelu konkursowego planowany jest pod koniec marca br.


Szczegóły obecnie przygotowywanego projektu na stronie: http://euroavia.prz.edu.pl/projekty,8.html


- Budowa tego modelu oraz sam wyjazd na zawody do Stanów Zjednoczonych nie byłby możliwy bez wsparcia ze strony władz uczelni m.in JM Rektora Politechniki Rzeszowskiej, Prorektora ds. Kształcenia, Dziekana Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa oraz WSK "PZL - Rzeszów" S.A., Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, Miasta Rzeszów, sklepu modelarskiego ABC-RC i Fundacji Rozwoju Politechniki Rzeszowskiej - podkreśla Marcin Skowronek, student lotnictwa i kosmonautyki zaangażowany w budowę modelu.


Zespołowi od "EUROLIFTERA" kibicujemy m.in. na stronie: https://www.facebook.com/events/290285821095198/



fot. arch. Euroavia Rzeszów



Katarzyna Hadała


Zobacz również: