Odwiedziło nas:
Dodano: 31.12.14 07:42
Na poświątecznym spotkaniu z reprezentantami kolejarskich związków, przedstawiciele samorządu województwa mówili o planach modyfikacji rozkładu jazdy pociągów, inwestycjach w infrastrukturę, a także o efektach rozmów, które prowadzili z kierownictwem Spółki Przewozy Regionalne oraz PLK w Warszawie. W dyskusji wziął udział marszałek Władysław Ortyl, wicemarszałek Wojciech Buczak oraz przedstawiciele dep. Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego – dyrektor Lesław Kornak i jego zastępca Jan Lech.
Władysław Ortyl zaczął od przedstawienia planów inwestycyjnych. Wśród tych wymienił m.in. kolej aglomeracyjną, mającą być sztandarowym przykładem zmian na podkarpackich torach - przygotowujemy wniosek na podmiejską kolej aglomeracyjną, by uczynić go atrakcyjniejszym planujemy uruchomić kilkanaście połączeń w tym systemie, które staną się pierwszym miernikiem popularności tego rozwiązania, ale także wskażą ewentualne trudności, jakie mogą wynikać z realizacji projektu – mówił do związkowców marszałek Ortyl.
Marszałek dodał także, że po rozmowach w oddziałach terenowych PLK, dysponuje wiedzą o ograniczonych możliwościach inwestycyjnych spółki, dlatego proponuje aby to zarząd województwa przejął rolę „inwestora zastępczego” by uniknąć sytuacji, w których inwestycje w infrastrukturę rozłożone zostaną na wiele lat. Wg. niego istotnym z punktu widzenia zarządu jest sprawniejsze gospodarowanie funduszami z RPO WP, by w połowie okresu liczyć na dodatkowe środki.
– Jesteśmy gotowi ponieść koszty takiego rozwiązania, by na półmetku wdrażania RPO sięgnąć po rezerwę w jak największym stopniu i dlatego nie chcemy poddać się ograniczeniom, jakie PLK nam proponuje - przekonywał Władysław Ortyl.
Odpowiedzialny w zarządzie z sprawy związane z transportem wicemarszałek Wojciech Buczak mówił o finasowaniu deficytowych połączeń – Zarząd zadaje sobie sprawę z tego, że część połączeń nigdy nie przyniesie zysków i należy do nich dopłacać, tylko pytanie – czy aż w takim stopniu? Szczególnie w sytuacji, gdy 5% pokrywają wpływy ze sprzedaży biletów a 95% to budżet województwa. – wyliczał wicemarszałek.
Szczegółowe dane związane z obłożeniem pasażerów na poszczególnych liniach przedstawił Lesław Kornak z dep. Dróg i Transportu Publicznego. Dyrektor w swoim wystąpieniu mówił o wysokości środków w budżecie na połączenia kolejowe a także o planach związanych z modyfikacją rozkładu połączeń. Szczególną uwagę poświęcił sytuacji, gdy rentowność na poszczególnych połączeniach jest niewielka i sięga średnio 5 – 10%, wówczas konieczne jest ich czasowe zawieszenie. Natomiast w przypadku niektórych tras, gdzie rentowność jest wyższa, zarząd planuje wprowadzić dodatkowe połączenia.Jan Szczepański z Międzyregionalnej Sekcji Kolejarzy Województwa Podkarpackiego postulował do przedstawicieli zarządu o powołanie specjalnego zespołu, którego zadaniem byłoby optymalizacja rozkładu połączeń.
Do tej sugestii przychylili się obecni na spotkaniu członkowie zarządu, zastrzegając jednocześnie, że w pracach takiego zespołu muszą brać udział wszystkie zainteresowane strony m.in. samorządy, PLK i Przewozy Regionalne.
MichałMielniczuk
Biuro Prasowe UMWP
Zobacz również: